Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
1
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
2
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
2
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
0
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
0
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
0
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 5
ŹRÓDŁO DOKUMENTU - Projekt zmiany ustawy Prawo wodne z 5.10.2018 r.
Projekt ma przede wszystkim charakter porządkujący i uzupełniający. Ustawodawca wprowadza zmiany, które mają na celu uszczelnienie i usprawnienie systemu ochrony wód w Polsce. Niestety na konsultacje społeczne przeznaczono jedynie 7 dni.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne
Historia
Konsultacje społeczne
Wraz z ogłoszeniem projektu ustawy Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaprosiła do konsultacji społecznych (pismo) wyznaczając na nie 7 dniowy termin. Wszelkie uwagi należy zgłaszać na adres: sekretariatdgwizs@mgm.gov.pl
thumb_down Należy negatywnie ocenić skrócenie terminu konsultacji społecznych jedynie do 7 dni
Skrócenie terminu konsultacji społecznych uzasadniono poprzez konieczność implementacji Dykretywy Komisji 2017/845/UE z dnia 17 maja 2017 roku do 7 grudnia 2018 roku oraz zapewnienie bezpieczeństwa państwa, które mogłoby być narażone ze względu na niezapewnienie stabilnego źródła finansowania służb państwowych (państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna, państwowa służba hydrogeologiczna i państwowa służba do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących).
Uwagi zgłoszone przez organizacje pozarządowe
Uwagi i wnioski Koalicji Ratujmy Rzeki do projektu zmiany ustawy Prawo wodne
5 października 2018
Abstrakt bookmark
Projekt zmiany ustawy ma charakter uzupełniający i porządkujący, zakłada zmiany w zakresie:
- Dostosowania ustawy do wymogów dyrektywy Komisji odnoszącej się do opracowania strategii morskich.
- Zmian administracyjnych w zakresie kompetencji PGW Wody Polskie.
- Zmian systemu finansowania służb państwowych PSHM, PSH i PSBBP.
- Zmian w zakresie wyliczania opłat za usługi wodne.
- Zmian porządkujących w zakresie wydawnia zgód i pozwoleń wodnoprawnych oraz uproszczenie procesu rozpatrywania wniosków w sprawie oceny wodnoprawnej.
- Korzystanie z wód bez wymaganej zgody wodnoprawnej będzie objęte sankcją karną.
Zgodnie z uzasadnieniem projektu zmiana ustawy prawo wodne ma na celu dostosowanie jej do transpozycji/zmiany charakteru Dyrektywy Komisji (UE) 2017/845 z dnia 17 maja 2017 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE w odniesieniu do przykładowych wykazów elementów branych pod uwagę przy opracowaniu strategii morskich.
Wprowadzona zostaje także jednolita interpretacja słownika Ramowej Dyrektywy Wodnej (art. 16 pkt 6, 9 i 12).
Pozytywnie należy ocenić zmianę w art. 55, która oznacza, że celem środowiskowym dla jednolitych części wód powierzchniowych w bardzo dobrym stanie ekologicznym lub maksymalnym potencjale ekologicznym jest osiągnięcie tych dwóch stanów), a nie jedynie dobrego stanu ekologicznego lub dobrego potencjału ekologicznego.
Projekt przewiduje również zmiany organizacyjne związane z powstaniem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie:
- przeniesienie z ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej na Wody Polskie praw właścicielskich w stosunku do śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym oraz wszelkich innych uprawnień powiązanych lub niezbędnych do prawidłowego wykonywania praw właścicielskich do tych wód stanowiących własność Skarbu Państwa,
- zmiana kompetencji z PGW Wody Polskie na RZGW Wody Polskie w zakresie uzgodnienia aktów prawa miejscowego dotyczących stref ochronnych ujęć wody.
Projekt zawiera zmiany w zakresie finansowania służb państwowych: (PSHM - państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna, PSH -państwowa służba hydrogeologiczna i PSBBP - państwowa służba do spraw budowli piętrzących). Podstawowym źródłem finansowania służb państwowych będzie budżet państwa a nie jak do tej pory budżet WP zależny od wpływających środków pochodzących z opłat wodnych.
Ze względu na pomijalne ryzyko awarii lub zniszczenia budowli piętrzących zadania PSBBP zostaną ograniczone do wykonywania pomiarów, badań i ocen dla najistotniejszych dla gospodarki wodnej budowli piętrzących stanowiących własność Skarbu Państwa.
Zmiany w zakresie opłat za usługi wodne dotyczą uzupełnienia luki we wzorze, który służył do wyliczenia opłaty (brak było określenia wskaźnika maksymalnej ilości pobieranej wody oraz wprowadzanych ścieków w m3 na sekundę).
W pozostałym zakresie projekt ma na celu uszczegółowienie zapisów, które od początku obowiązywania ustawy (1.01.2018 r.) sprawiały problemy interpretacyjne i praktyczne, w szczególności w zakresie wydawania zgód i pozwoleń wodnoprawnych oraz rozpatrywania wniosków w sprawie oceny wodnoprawnej.
Pozytywnie należy ocenić również objęcie sankcją karną sytuacji, w której których korzystanie z zasobów wodnych odbywa się bez którejkolwiek zgody wodnoprawnej (a nie tylko bez lub za naruszenie warunków pozwolenia wodnoprawnego).
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"