Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
0
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
0
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
0
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
0
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
0
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
0
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 0
ŹRÓDŁO DOKUMENTU
Akt prawny ustanawia przepisy dotyczące celu określonego w Europejskim Zielonym Ładzie, zgodnie z którym do 2050 r. gospodarka i społeczeństwo w Europie staną się neutralne dla klimatu. Oznacza to, że wszystkie kraje UE osiągną zerowe emisje netto głównie poprzez redukcję emisji, inwestowanie w zielone technologie i ochronę środowiska naturalnego. Przepisy te gwarantują, że do realizacji wyznaczonego celu przyczynią się wszystkie obszary unijnej polityki, a także wszystkie sektory gospodarki i grupy społeczne.
Historia
W dniu 5 października 2016 r. UE ratyfikowała porozumienie paryskie, które weszło w życie 4 listopada 2016 r. Obejmuje ono długoterminowy cel utrzymania globalnego wzrostu temperatury na poziomie znacznie poniżej 2°C powyżej poziomów sprzed okresu przemysłowego oraz kontynuowanie wysiłków na rzecz utrzymania go poniżej 1,5°C.
W dniu 28 listopada 2018 r. Komisja przedstawiła komunikat „Czysta planeta dla wszystkich - Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki”, który obejmuje wizję celu neutralności klimatu do 2050 r. Rada Europejska postanowiła zbudować neutralną dla klimatu, zieloną, uczciwą i społeczną Europę jako jedną z czterech głównych priorytetów w agendzie strategicznej na lata 2019–2024.
W dniu 12 grudnia 2019 r. Rada Europejska poparła cel neutralności klimatu w UE do 2050 r. Rezolucją z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie zmian klimatu Parlament Europejski poparł cel zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych do 2050 r.
W Wytycznych politycznych na następną Komisję Europejską 2019-2024 „Europejski Zielony Ład” został przedstawiony jako jedna z sześciu głównych ambicji dla Europy.
W dniu 11 grudnia 2019 r. Komisja przedstawiła komunikat „Europejski Zielony Ład”, ustanawiając nową strategię wzrostu, której celem jest przekształcenie UE w sprawiedliwe i dobrze prosperujące społeczeństwo z nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarką, gdzie nie ma emisji netto gazów cieplarnianych w 2050 r., a wzrost gospodarczy jest oddzielony od zużycia zasobów. W komunikacie Komisja potwierdza, że do marca 2020 r. Zaproponuje pierwsze europejskie „prawo
klimatyczne”.
Konsultacje społeczne
Opinie na temat planów działania można przesyłać od 09 stycznia 2020, aż przez 4 tygodnie, czyli do 06 luty 2020 (do północy czasu brukselskiego). Opinie można zgłaszać przez stronę internetową Komisji Europejskiej, po uprzednim zarejestrowaniu się. Jak podaje Komisja Europejska nadesłane uwagi posłużą do dopracowania inicjatywy. Komisja podsumuje otrzymane opinie w sprawozdaniu z konsultacji i wyjaśni, z jakich powodów zdecydowała się uwzględnić niektóre propozycje, a innych nie mogła wziąć pod uwagę.
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
1 lutego 2020
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"