Przedmiotem niniejszej opinii jest analiza wpływu budowy i eksploatacji odcinka projektowanej drogi ekspresowej S11 na wody podziemne i powierzchniowe.
Analizowany odcinek oraz jego warianty biegną przez następujące powiaty województwa wielkopolskiego: kępiński (gminy: Baranów, Kępno), ostrzeszowski (gmina Ostrzeszów) i ostrowski (gmina Przygodzice). Pod względem podziału fizyczno-geograficznego omawiane odcinki drogi S11 przebiegają przez następujące mezoregiony: w południowej części jest to Wysoczyzna Wieruszowska (318.24), w środkowej Wzgórza Ostrzeszowskie (318.46), a w północnej Kotlina Milicka (318.34) (Kondracki 2002). Według podziału hydrograficznego omawiany odcinek drogi S11 położony jest w obrębie zlewni następujących rzek: Niesób – dopływ Prosny (od południowego krańca po miejscowość Turze), Prosna (na odcinku TurzeRogaszyce), Złotnica – dopływ Baryczy (na odcinku Olszyna-Bledzanów), Dąbrówka – dopływ Baryczy (na odcinku Ostrzeszów-Antonin) i Baryczy (północna część).
Budowa i eksploatacja dróg ekspresowych wiąże się ze specyficznymi zagrożeniami dla wód podziemnych i powierzchniowych zarówno ich stanu ilościowego oraz jakościowego. Zmiany stosunków wodnych zachodzą przede wszystkim przy odwadnianiu w trakcie budowy drogi, a w szczególności przy budowie mostów i estakad oraz przy przekopach drogi przez wzniesienia. Obiekty takie, a zwłaszcza przekopy drogowe, modyfikują stosunki hydrogeologiczne także po ich wybudowaniu, ponieważ zachodzi wówczas konieczność drenażu części napływających wód. Z racji przecinania przez planowaną drogę S11 szeregu rzek i obszarów podmokłych oraz urozmaiconego morfologicznie obszaru Wzgórz Ostrzeszowskich wymienione w opracowaniu oddziaływania będą miały miejsce. Jednak ze względu na ogólny charakter dotychczasowych dokumentacji projektowych trudno jednoznacznie wskazać lokalizacje, zasięgi i głębokości przewidywanych odwodnień.
Aby dowiedzieć się więcej pobierz ekspertyzę.
POBIERZ EKSPERTYZĘ