Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
1
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
1
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
0
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
0
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
0
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
3
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 5
Program Rozwoju Drogi Wodnej Rzeki Wisły (PR DW RW) – konsultacja harmonogramu
ŹRÓDŁO DOKUMENTU
Podstawa prawna
art. 42a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej („Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej opracowuje plan lub program rozwoju śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, kierując się potrzebą zapewnienia warunków do zrównoważonego rozwoju systemu transportowego kraju”).
Historia
Art. 42a został wprowadzony do ustawy o żegludze śródlądowej z dniem 1 stycznia 2018 roku i do tego czasu Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczął pracę zmierzające do opracowania powyższego programu.
W 2019 roku:
- Opracowano harmonogram prac i poddano go konsultacjom (2.10-4.11.2019)
- Rozpoczęto prace nad projektem PR DW RW
- Rozpoczęto prace nad Studium wykonalności dla modernizacji:
- drogi wodnej E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy,
- drogi wodnej E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Warszawy do granicy Polska - Białoruś (Brześć)
- drogi wodnej E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (do Elbląga)
oraz uruchomiono dedykowaną im stronę http://www.programwisla.pl/
W 2020 roku zaplanowano:
- Uzgodnienie z GDOŚ i GIS zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko dla PR DW RW (II kw.)
- Zakończeniem prac nad Studium wykonalności (II kw.)
- Zakończenie prac nad projektem PR DW RW (III kw.)
- Rozpoczęcie prac nad opracowaniem prognozy oddziaływania na środowisko dla PR DW RW (III kw.)
- Rozpoczęcie konsultacji społecznych projektu PR DW RW wraz z prognozą (III kw.)
W 2021 roku zaplanowano:
- Zakończenie prac nad opracowaniem prognozy oddziaływania na środowisko dla PR DW RW (I kw.)
- Zakończenie konsultacji społecznych projektu PR DW RW wraz z prognozą (I kw.)
- Przygotowanie ostatecznej wersji PR DW RW wraz z prognozą (I kw.)
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne harmonogramu prac nad PR DW RW zostały ogłoszone 2.10.2019 roku a termin na składanie pisemnych uwag wyznaczono do 4.11.2019 roku. Uwagi należy składać :
- drogą elektroniczną na podany poniżej adres e-mail,
- drogą pocztową, na adres MGMiŻŚ z dopiskiem „konsultacje społeczne DGWiŻŚ",
- osobiście w siedzibie MGMiŻŚ
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Departament Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej
ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa e-mail: drogiwodne@mgm.gov.pl
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
20 października 2019
Abstrakt bookmark
Na potrzeby Studium wykonalności, Drogę Wodną Wisły (DWW) zdefiniowano jako międzynarodową drogę wodną E-40 na odcinku drogi wodnej rzeki Wisły od Gdańska do Warszawy oraz od Warszawy do Brześcia oraz fragment drogi wodnej E-70 do Wisły – Zalewu Wiślanego do Elbląga.
Na podstawie Europejskiego Porozumienia w sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym z Genewy z dnia 19 stycznia 1996 roku (Konwencja AGN), Polska zobowiązała się do dostosowania głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności.
Polskie drogi wodne po uzyskaniu tego standardu, będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jednym z głównych celów rozwoju sieci TEN-T jest dekarbonizacja sektora transportu (przesunięcie do roku 2030, 30% ruchu drogowego na kolejowy i wodny śródlądowy, a 50% do roku 2050).
Dokumenty strategiczne, które zostały przyjęte w ramach rozwoju polskich dróg wodnych to:
„Ekspertyza w zakresie rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030” stanowiąca podstawę dla przygotowania „Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”, przyjętych Uchwałą nr 79 Rady Ministrów z dnia 14.06.2016 r. (M.P. z 2016 r., poz.711)
„Inwentaryzacja części składowych śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym” zawierająca informacje o śluzach żeglugowych, infrastrukturze krzyżującej się ze śródlądową drogą wodną (m.in. o mostach i rurociągach), portach śródlądowych, przystaniach, nabrzeżach przeładunkowych oraz miejscach limitujących głębokości tranzytowe. Ponadto Projekt ,,Rozwój sektora żeglugi śródlądowej" został wpisany jako projekt strategiczny do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), a niektóre funkcjonalne fragmenty dróg wodnych zostały wpisane na indykatywną listę projektów, które są analizowane pod kątem możliwości ich finansowania w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (tzw. Planu Junckera).
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"