Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
3
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
4
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
0
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
1
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
0
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
3
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 11
ŹRÓDŁO DOKUMENTU - Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa (SZRWRiR 2030)
SZRWRiR 2030 wyznacza kierunki działań mających doprowadzić polską wieś w 2050 roku do następującego stanu: „Obszary wiejskie w 2050 r. to atrakcyjne miejsce pracy, zamieszkania, wypoczynku i prowadzenia działalności rolniczej lub pozarolniczej. To również obszary dostarczające dóbr publicznych i rynkowych z zachowaniem unikalnych walorów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych dla przyszłych pokoleń, dzięki zrównoważonemu rozwojowi konkurencyjnego rolnictwa i rybactwa. Na obszarach wiejskich zatrzymano niekorzystne zmiany demograficzne oraz znacząco zwiększono pozytywne efekty środowiskowe produkcji rolnej i rybackiej.”
Podstawa prawna
Art. 23 do art. 23c z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
Historia
Wcześniejsza strategia:
SZRWRiR 2030:
Konsultacje publiczne
Uwagi, wnioski i opinie można składać do 2 lipca 2019 r. przy użyciu formularza na adres e-mail: strategia@minrol.gov.pl z dopiskiem "Konsultacje SZRWRiR 2030" lub na adres pocztowy: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Wspólna 30, Warszawa 00-930 Warszawa z dopiskiem "Konsultacje SZRWRiR”
Projekt SZRWRiR 2030 został opublikowany do konsultacji społecznych 29 maja 2019 roku.
4 czerwca 2019
Abstrakt bookmark
- Projekt SZRWRiR 2030 stanowi jeden z licznych dokumentów strategicznych i w tym zakresie pozostaje spójny z SOR, Wspólną Polityką Rolną oraz innymi kluczowymi dokumentami,
- W opracowywanie projektu została włączona administracja rządowa, z uwzględnieniem wojewodów,
- Metodologię dokumentu należy ocenić raczej pozytywnie, gdyż opiera się ona na analizie środowiska rozwoju (zagrożenia, szanse, problemy, wyzwania i pułapki) a następnie na przedstawieniu celów rozwoju z uwzględnieniem czynników mających wpływ na ten obszar (pozostałe dokumenty i polityki, środki finansowe itp.).
- Projekt odnosi się do 3 strategicznych obszarów :
- Zwiększenie opłacalności produkcji rolnej i rybackiej
- Poprawa jakości życia, infrastruktury i stanu środowiska
- Rozwój przedsiębiorczości, pozarolniczych miejsc pracy i aktywnego społeczeństwa
Przygotowanie projektu
Konsultowany projekt stanowi propozycję kolejnego sektorowego dokumentu o znaczeniu strategicznym dla rozwoju kraju, realizującego założenia „Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” z 2016 roku i średniookresowej strategii rozwoju kraju „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)” z 2017 roku [SOR].
SZRWRiR 2030 ma zastąpić Strategię zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2020, a prace nad tą aktualizacją są prowadzone przez międzyresortowy zespół - Zespół ds. Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa. Ponadto został powołany rolno-wiejski think-tank - Zespół doradczo-konsultacyjny o charakterze organizacji non-profit ds. aktualizacji Strategii a do współpracy zostali także zaproszeni wojewodowie i Ośrodki Doradztwa Rolniczego.
W trakcie opracowywanie projektu SZRWRiR 2030 były organizowane warsztaty tematyczne z udziałem przedstawicieli organów administracji rządowej, przeprowadzono panele eksperckie w ramach Zespołów wojewódzkich i uzgodnienia międzyresortowe.
Projekt SZRWRiR 2030 był prezentowany 10 maja 2018 r. na posiedzeniu Komitetu Koordynacyjnego ds. Polityki Rozwoju oraz na Komitecie Społecznym Rady Ministrów. Kolejnym krokiem było opracowanie w połowie 2018 r. Planu dla wsi opartego na trzech filarach: ochrona, wsparcie i rozwój, który spowodował m.in. przyspieszenie działań na rzecz rozwoju rolnictwa oraz zwierał również doraźne działania na rzecz wsparcia rolnictwa.
Uwzględniono wnioski zawarte w takich dokumentach jak m.in.:
- OECD Przeglądy Polityk Rozwoju Obszarów Wiejskich: Polska 2018,
- Pakt dla obszarów wiejskich na lata 2017-2020(2030),
- Wspólna Polityka Rolna,
- wspólna polityka rybołówstwa,
- polityki spójności zarysowane w propozycjach legislacyjnych przedstawionych przez służby KE w 2018 r.
Założenia
- Dostosowanie Zakresu Szrwrir 2030 Do SOR W Odniesieniu Do Diagnozy, Wyzwań, Pułapek Rozwojowych I Celów Oraz Włączenie W System Realizacji Strategii Projektów Strategicznych i Działań SOR;
- Uwzględnienie W Szrwrir 2030 Zapisów Wynikających Z Przyjętej Przez ONZ Agendy Na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 (Agenda 2030) Oraz Sposobu Realizacji Jej Celów W Polsce;
- Uwzględnienie Najważniejszych Zasad SOR – Tj. Podejścia Selektywnego, Zintegrowanego I Zróżnicowanego Terytorialnie; Uwzględnienie Zasad Współpracy I Partnerstwa, Aktywności Na Forum Międzynarodowym, Mobilizacji Krajowego Kapitału, Procesów Demograficznych Jako Punktu Odniesienia Planowanych Działań;
- Zaprojektowanie Wskaźników Monitorowania Szrwrir 2030 (Z Uwzględnieniem Wskaźników Szrwrir 2012-2020 Oraz Wskaźników Przyjętych W SOR);
- Dostosowanie horyzontu czasowego do SOR, tj. utrzymanie podstawowego horyzontu do 2020 r. oraz rozszerzenie do 2030 r. w odniesieniu do najważniejszych postanowień SZRWRiR 2030;
Analiza środowiska rozwoju
Zagrożenia:
- Powolny odpływ zatrudnionych w rolnictwie do sektorów pozarolniczych.
- Rosnąca koncentracja kapitału (skala przedsiębiorstw), szczególnie na „wyższych” poziomach łańcuchów rynkowych.
- Rozdrobnienie sektora rolnego.
- Postępujące zmiany demograficzne w Polsce i w Europie.
- Generalny wzrost poziomu dochodów (i standardów jakości życia) prowadzący do luki zatrudnieniowej w sektorach pracochłonnych, które nie podlegają w całości procesom automatyzacji.
- Rosnące znaczenie i oczekiwania społeczne w zakresie ochrony zasobów środowiska naturalnego w rolnictwie i rybactwie (gleba, woda, powietrze, różnorodność biologiczna).
- Ograniczenia w dostępności zasobów żywności, wody pitnej i energii oraz zagrożenia dla równowagi biologicznej.
- Niekorzystne zmiany w przeznaczeniu i użytkowaniu gruntów.
- Następują duże zmiany w modelu funkcjonowania budżetu i polityk europejskich po 2020 r.
- Wchodzą w życie kolejne (kompleksowe) dwustronne umowy handlowe UE z krajami trzecimi.
- Występują tendencje protekcjonistyczne.
Szanse:
- Rewolucja technologiczna w rolnictwie.
- Wzrost zamożności, świadomości ekologicznej i w zakresie higieny różnych aspektów życia.
- Globalny wzrost ludności skoncentrowany w Azji i Afryce.
- Możliwości rozwoju „nowych” upraw związane ze zmianami klimatu
- Nowe sektory gospodarki na obszarach wiejskich, takie jak: (i) biogospodarka; (ii) gospodarka o obiegu zamkniętym i zielona gospodarka; (iii) energetyka rozproszona oparta na OZE; (iv) gospodarka społeczna; (v) gospodarka doświadczeń (wolnego czasu); (vi) gospodarka ukierunkowana na zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej.
- Wchodzą w życie kolejne (kompleksowe) dwustronne umowy handlowe UE z krajami trzecimi.
Problemy:
- Zmieniające się uwarunkowania przyrodniczo-klimatyczne.
- Rosnące ambicje UE w zakresie podejmowania i promowania nowych zobowiązań na forum globalnym, w tym, w zakresie ochrony klimatu i środowiska.
- Zmniejsza się udział dochodów z działalności rolniczej i postępuje dezagraryzacja wsi.
- Następuje migracja zasobów produkcji zwierzęcej.
- Od wielu lat wzrastało zróżnicowanie przestrzenne rozwoju obszarów wiejskich oraz narastały nierówności społeczne w rozwoju regionalnym i w układzie miasto/wieś.
- Wzrasta rola efektywnego i społecznie odpowiedzialnego zaangażowania środków publicznych w politykę rozwoju obszarów wiejskich, rolnictwa i rybactwa.
- Rośnie znaczenie zadań instytucji działających na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego i bezpieczeństwa żywności.
- Pogłębiające się dysproporcje w rozwoju terytorialnym spowodowane są pułapką słabości instytucjonalne oraz niskim poziomem zaangażowania lub skłonności do współpracy, zawierania partnerstw (w tym PPP) czy wprowadzania zmian i uczenia się.
Pułapki
Średniego dochodu (przeciętny miesięczny dochód na 1 osobę z gospodarstwa indywidualnego w rolnictwie stanowi niecałe 40% przeciętnego miesięcznego dochodu na 1 osobę z pracy na własny rachunek; ponad 1/5 mieszkańców obszarów wiejskich to osoby żyjące poniżej relatywnej granicy ubóstwa).
Braku równowagi (tylko w miejscowościach do 10 tys. mieszkańców i na wsiach ekspansja sklepów sieciowych zachodzi głównie za sprawą sieci sklepów z polskim kapitałem w miastach pow. 200 tys. mieszkańców 35% sklepów sprzedających żywność to sklepy z udziałem kapitału zagranicznego, w miastach z 50-200 tys. mieszkańców – 25%, w miastach 10-50 tys. mieszkańców – 27%).
Przeciętnego produktu (nakłady na działalność B+R w dziedzinie rolnictwa to mniej niż 5% wszystkich nakładów wewnętrznych na działalność B+R ogółem w Polsce, udział niskoprzetworzonych produktów rolnych w eksporcie wynosi 44,5%)
Demograficzna (na wsi umieralność jest wyższa niż w miastach, a w okresie 2002-2015 dystans ten zwiększył się z 3 do 7% ; w 63,1% gmin z obszarów wiejskich współczynnik obciążenia demograficznego jest większy niż średnia dla kraju ogółem; różnice w poziomie wykształcenia mieszkańców miast i wsi w Polsce pozostają bardzo duże, ale uwidacznia się tendencja do ich zmniejszania; ponad 64% dorosłych mieszkańców wsi ma wykształcenie zasadnicze zawodowe, podstawowe lub gimnazjalne).
Wyzwania
Obszar I : wyzwania i potrzeby sektora rolno-spożywczego
- przekrojowym wyzwaniem jest opłacalność produkcji, wzrost dochodów rodzin rolniczych i rybackich oraz zagwarantowanie zrównoważonego rozwoju
- Pozostałe wyzwania zostały podzielone na następujące grupy:
- Pozyskiwanie i zwiększanie wydajności zasobów ziemi.
- Wzrost efektywności i wydajności gospodarstw m.in. przez modernizację i innowacje.
- Cyfryzacja rolnictwa i rybactwa.
- Pracownicy i zarządzający gospodarstwami rolnymi lub rybackimi.
- Organizacja sprzedaży, współpraca i podział korzyści w łańcuchu żywnościowym.
- Uwarunkowanie środowiskowe prowadzenia działalności rolnej i rybackiej.
- Rozwój produktów spożywczych i przetwórstwa rolno-spożywczego.
Obszar II : wyzwania i potrzeby rozwojowe obszarów wiejskich
W Polsce nadal obserwuje się znaczne zróżnicowanie rozwoju obszarów wiejskich w ujęciu terytorialnym. Prezentowane wyzwania strategiczne obszarów wiejskich zostały więc podzielone na grupy, które odzwierciedlają ich zróżnicowany poziom i tempo rozwoju w czerech płaszczyznach:
- źródła finansowania rozwoju;
- dostępność terytorialna;
- zmiany demograficzne i społeczne;
- ład przestrzenny.
WIZJA POLSKIEJ WSI 2050
„Obszary wiejskie w 2050 r. to atrakcyjne miejsce pracy, zamieszkania, wypoczynku i prowadzenia działalności rolniczej lub pozarolniczej. To również obszary dostarczające dóbr publicznych i rynkowych z zachowaniem unikalnych walorów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych dla przyszłych pokoleń, dzięki zrównoważonemu rozwojowi konkurencyjnego rolnictwa i rybactwa. Na obszarach wiejskich zatrzymano niekorzystne zmiany demograficzne oraz znacząco zwiększono pozytywne efekty środowiskowe produkcji rolnej i rybackiej.”
Cele
SZRWRiR 2030 będzie:
- Spójna z celami określonymi w SOR.
SZRWRiR 2030 będzie realizowała założenia SOR wskazane w jej trzech celach szczegółowych poprzez działania zaprojektowane w poszczególnych kierunkach interwencji, które zostały przypisane do trzech celów operacyjnych SZRWRiR 2030 oraz trzech obszarów wpływających na realizację celów strategii:
- Cel szczegółowy I. Zwiększenie opłacalności produkcji rolnej i rybackiej
- Cel szczegółowy II. Poprawa jakości życia, infrastruktury i stanu środowiska
- Cel szczegółowy III. Rozwój przedsiębiorczości, pozarolniczych miejsc pracy i aktywnego społeczeństwa
- 3 Obszary wpływające na realizację celów strategii: (1) Sprawne zarządzanie rozwojem, (2) Stabilne finansowanie rozwoju, (3) Trwała zdolność kreacji i uczenia się.
- Określać kluczowe kierunki rozwoju obszarów wiejskich, rolnictwa i rybactwa (strategiczne rozstrzygnięcia)
a) Zwiększenie opłacalności produkcji rolnej i rybackiej
- Należy wspierać zrównoważony rozwój zarówno małych, średnich jak i dużych gospodarstw rolnych.
- Celem przekrojowym działań rozwojowych powinno być zwiększenie opłacalności produkcji rolnej i wzrost dochodów rolników.
- Celem przekrojowym działań będzie zrównoważone gospodarowanie zasobami rolnictwa i rybactwa.
- Rolnicy i osoby odchodzące z rolnictwa będą potrzebowali nowych umiejętności i kompetencji.
- Wykorzystanie potencjału rozwojowego w sektorze rolno-spożywczym zależy od umiejętności adoptowania najnowszych technologii, cyfryzacji i innowacji oraz potencjału tworzenia innowacji.
- Jakość i tradycja oraz dostosowanie żywności do zmian preferencji konsumentów będą czynnikami silnie decydującymi o przewadze rynkowej polskiej żywności.
- Gospodarstwa rolne, które obecnie wytwarzają żywność głównie na własny użytek, w przyszłości mogą być również Prosumentami w zakresie OZE i surowców dla biogospodarki (w tym m.in. w zakresie biomasy).
- Rozwój rybactwa w oparciu o model wielofunkcyjnych gospodarstw rybackich czerpiących z tradycji i kultur.
- Warunkiem zrównoważonej produkcji rybackiej jest ochrona zasobów wody i cennych gatunków ryb.
- Innowacje są motorem rozwoju i warunkiem opłacalności produkcji rybołówstwa morskiego.
- Wzrost udziału w rynku i wielkości sprzedaży poprzez działania na rzecz jakości produktów i rozwój żywności funkcjonalnej.
b) Poprawa jakości życia, infrastruktury i stanu środowiska
- Polska wieś wymaga podniesienia standardu jakości życia określanego poziomem rozwoju infrastruktury (głównie ICT, wod.-kan., transportowej i energetycznej, w tym OZE) i dostępnością usług publicznych (gł. zdrowie i edukacja).
- Należy przeciwdziałać występowaniu luki w dostępie mieszkańców obszarów wiejskich do edukacji i usług wyższego rzędu i wzmacniać rozwój nowych gałęzi usług na tych terenach.
- Zachowanie zasobów środowiska, w tym krajobrazu rolniczego i lasów, jest ważnym czynnikiem kształtującym jakość życia i potencjał rozwojowy obszarów wiejskich i rybackich.
- Rolnicze użytkowanie gruntów i stosowanie w gospodarstwach rolniczych i rybackich praktyk służących środowisku wnosi znaczący wkład w ochronę bioróżnorodności oraz przeciwdziałanie niekorzystnym zmianom klimatycznym.
- Zmiany klimatu są poważnym wyzwaniem dla prowadzenia produkcji rolnej i rybackiej, które wymagają dostosowań technicznych i organizacyjnych z wykorzystaniem nowych technologii.
- Jakość życia na obszarach wiejskich w coraz większym stopniu może zależeć od jakości powietrza.
c) Rozwój przedsiębiorczości, pozarolniczych miejsc pracy i aktywnego społeczeństwa prawa jakości życia, infrastruktury i stanu środowiska
- Obszary wiejskie potrzebują działań adaptacyjnych do zmiany struktury demograficznej i działań na rzecz odwrócenia niekorzystnych trendów demograficznych.
- Rozwój obszarów wiejskich i miast powinien wzajemnie się wspierać promując stabilny i zrównoważony terytorialnie wzrost gospodarczy, w którym każdy mieszkaniec wsi będzie miał godną pracę.
- Gospodarka obszarów wiejskich wymaga większego zróżnicowania, wykorzystania szansy wynikającej ze wzrostu innowacyjności, powstawania nowych sektorów gospodarki i tworzenia warunków dla większej mobilności zawodowej.
- Konieczne jest dalsze wyrównywanie różnic w poziomie rozwoju na szczeblu lokalnym, wyeliminowanie ubóstwa we wszystkich jego formach i tworzenie silnych więzi gospodarczych w relacjach wieś-miasto.
- Społeczeństwo wiejskie powinno być inkluzywne i włączone w odpowiedzialność za projektowanie rozwoju.
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"