Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
3
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
3
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
3
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
2
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
1
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
3
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
1
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 16
ŹRÓDŁO DOKUMENTU - Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (ooś)
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
Dokumenty do pobrania
Konsultacje publiczne
Wraz z opublikowaniem projektu zmiany ustawy, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wyznaczył 21 dniowy termin do zgłaszania uwag, zatem można je wnosić do dnia 15 kwietnia 2019 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: stanislaw.kuzminski@gdos.gov.pl lub zwykłą korespondecją na adres: Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, ul. Wawelska 52/54 00-922 Warszawa.
Opiekunem merytorycznym projektu jest p. Łukasz Młynarkiewicz - Dyrektor Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko. W razie ewentualnych pytań można się z nim kontaktować pod numerem telefonu: 22 36 92 106 lub mailowo: lukas.mlynarkiewicz@gdos.gov.pl
26 marca 2019
Abstrakt bookmark
W uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wskazuje, że zmiany wynikają przede wszystkim z potrzeby usprawnienia procedur i procesu inwestycyjnego. Poszczególne rozwiązania niniejszego projektu opracowano na podstawie wewnętrznej oceny funkcjonowania obecnie obowiązujących przepisów oraz na podstawie uwag i trudności związanych z interpretacją zapisów prawnych, zgłaszanych przez regionalne dyrekcje ochrony Środowiska oraz podmioty planujące realizację przedsięwzięcia.
Projektowana nowelizacja przewiduje poszczególne zmiany:
- dotyczące strategicznych ocen oddziaływania na środowisko;
- dotyczące transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko;
- w zakresie procedury wydawania decyzji o Środowiskowych uwarunkowaniach.
Należy tu wskazać, że jednym z podstawowych proponowanych rozwiązań jakie ma usprawnić proces wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, są przepisy dotyczące określenia statusu stron postępowania oraz przepisy dotyczące załączników wymaganych do wniosku o wydanie decyzji. Zaprojektowana nowelizacja przewiduje przepisy szczególne w stosunku do Kodeksu postepowania administracyjnego, dotyczące sytuacji śmierci stron postępowania, innej niż inwestor, lub wszczęcia postępowania przy braku ustalonego kręgu stron postępowania z uwagi na nieaktualności danych w dokumentach na podstawie których organ ustala strony postępowania.
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"