Presja ze strony człowieka na naturalne zasoby morskie z roku na rok jest coraz większa. Jednocześnie rośnie popyt na usługi związane z wykorzystaniem ekosystemów morskich pod szereg inwestycji, do których można zaliczyć budowę farm wiatrowych, układania rurociągów gazowych i naftowych, wydobycia paliw i innych surowców naturalnych, układania kabli energetycznych czy planowanie rozwoju energetyki jądrowej, nie zapominając przy tym o ciągłym rozwoju istniejącej działalności gospodarczej. Efekt skumulowany wprowadzanych przez człowieka czynników oddziaływujących na ekosystemy morskie i zagrażających ich funkcjonowaniu powoduje coraz poważniejszą degradację tego akwenu, a efekt tych działań coraz wyraźniej widać w pogarszającym się stanie siedlisk i populacji gatunków zamieszkujących te obszary. Coraz silniejsza antropopresja mórz i oceanów powoduje, że każda nowa inicjatywa gospodarcza, ingerująca w naturalne środowisko morskie, musi być uważnie oceniona pod względem krótko i długotrwałych efektów jej oddziaływania, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania zasady ostrożnościowego podejścia wobec nierzadko braku danych wystarczających do oszacowania negatywnego wpływu i nieodwracalnych zmian we wrażliwym ekosystemie morskim.
Odpowiedzią na narastającą presję na środowisko morskie było powstanie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE ustanawiającej ramy działań Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej), dotyczącej ochrony i zachowania środowiska morskiego celem wspierania zrównoważonego użytkowania mórz i zachowania ekosystemów morskich. W dyrektywie szczególny nacisk położono na ekosystemowe podejście do zarządzania działalnością człowieka, oparte na zachowaniu ekosystemu i jednoczesnym umożliwieniu zrównoważonego użytkowania zasobów i usług morskich, przy pierwszeństwie dla działań zmierzających do osiągnięcia dobrego stanu środowiska morskiego Wspólnoty, aby zapobiec dalszemu pogorszeniu jego stanu. Dyrektywa objęła swym zasięgiem wody morskie podlegające suwerenności i jurysdykcji państw członkowskich Unii Europejskiej, do których zalicza się wody Morza Śródziemnego, Morza Czarnego, północno-wschodniego Oceanu Atlantyckiego, w tym wody otaczające Azory, Maderę i Wyspy Kanaryjskie oraz wody Morza Bałtyckiego. Wśród ww. obszarów, Morze Bałtyckie jako akwen o charakterze morza śródlądowego, z racji panujących w nim warunków hydrologicznych oraz sąsiedztwa państw rozwiniętych i rozwijających się, narażony jest na szczególnie wysoką presję. Konieczność poprawy stanu środowiska Morza Bałtyckiego stanowi wyzwanie dla wszystkich państw nadbałtyckich. Podstawowe cele w zakresie osiągnięcia dobrego stanu środowiska (GES) wód morskich ujęte zostały w Ramowej Dyrektywie w sprawie Strategii Morskiej, a kryteria i standardy metodologiczne dotyczące dobrego stanu środowiska wód morskich zostały określone w Decyzji Komisji Europejskiej 2017/848 z dnia 17 maja 2017 r. zmieniającej decyzję Komisji 2010/477/UE.
Głównymi celami powyższych dyrektyw są: ochrona i zachowanie środowiska morskiego, zapobieganie pogorszeniu się stanu środowiska morskiego oraz poprawa i osiągnięcie dobrego stanu środowiska (Good Environmental Status - GES). Poprzez dobry stan środowiska (GES) rozumie się “...taki stan środowiska wód morskich tworzących zróżnicowane i dynamiczne pod względem ekologicznym oceany i morza, które są czyste, zdrowe i urodzajne w odniesieniu do panujących w nich warunków, zaś wykorzystanie środowiska morskiego zachodzi na poziomie, który jest zrównoważony i gwarantuje zachowanie możliwości użytkowania i prowadzenia działań przez obecne i przyszłe pokolenia”.
W ramach Ramowej Dyrektywy w sprawie Strategii Morskiej opracowano 11 wskaźników opisowych, dla których każde z Państw jest zobowiązane musiało przeprowadzić ocenę w odniesieniu do zdefiniowanych kryteriów dobrego stanu środowiska:
W1 - różnorodność biologiczna,
W2 - gatunki obce,
W3 - komercyjnie eksploatowane gatunki ryb i skorupiaków,
W4 - łańcuchy pokarmowe,
W5 - eutrofizacja,
W6 - integralność dna morskiego,
W7 - warunki hydrograficzne,
W8 - substancje zanieczyszczające i efekty zanieczyszczeń,
W9 - substancje szkodliwe w rybach i owocach morza,
W10 - śmieci w środowisku morskim,
W11 - podwodny hałas i inne źródła energii.
Dodatkowo w rejonie Morza Bałtyckiego, grupa ekspercka przy Komisji Helsińskiej (HELCOM CORESET) opracowała dodatkowe kryteria i wskaźniki dla GES (tzw. wskaźniki podstawowe). Wśród opracowanych 37 wskaźników podstawowych znalazły się m.in. wskaźniki dotyczące: przyłowu ssaków i ptaków morskich w narzędzia połowowe, liczebność kluczowych gatunków ryb strefy przybrzeżnej, obecności i akumulacji niebezpiecznych substancji takich jak polibromowanych difenyloeterów (PBDE), metale ciężkie, heksabromocyklododekan (HBCDD), polichlorowane bifenyle (PCB) w tkankach organizmów morskich, czy też takie, które bezpośrednio odnoszą się do organizmów morskich: liczebność populacji i trend liczebności, rozmieszczenie, stan odżywienia oraz stan zdrowia.
W kontekście prowadzonych i planowanych inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową szczególnie istotny jest wskaźnik dotyczący podwodnego hałasu (W11) tym bardziej, że dopiero od niedawna zaliczany jest do zanieczyszczeń środowiska morskiego i dopiero zaczyna funkcjonować w świadomości społeczeństwa jako realne zagrożenie dla wielu organizmów morskich.
Aby dowiedzieć się więcej pobierz ekspertyzę.
POBIERZ EKSPERTYZĘ