Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
1
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
3
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
3
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
0
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
1
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
1
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 9
Ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
ŹRÓDŁO DOKUMENTU
Historia
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne projektu zmiany Ustawy o ochronie przyrody z 2016 roku zostały ogłoszone 8 lipca 2016 roku (źródło).
Na zgłaszanie uwag wyznaczono wówczas 21-dniowy termin, a zestawienie uwag wraz z ich uwzględnieniem umieszczono tutaj.
Natomiast konsultacje projektu z 2019 roku, ogłoszono 19 stycznia 2019 roku (źródło), a na zgłoszenie uwag wyznaczono termin 7-dniowy, powołując się na to, że konsultacje do projektu z 2016 roku już miały miejsce. Takie uzasadnienie trudno uznać za szczegółowe i spełniające przesłanki z § 40 ust. 3 Regulaminu pracy Rady Ministrów.
Podczas konsultacji uwagi i wnioski można zgłaszać na adres agata.dabrowska@mos.gov.pl
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
19 stycznia 2019
Abstrakt bookmark
Do najważniejszych zmian wprowadzanych projektem zmiany uchwały należy zaliczyć:
1. Zmiany właścicielskie w zakresie nieruchomości znajdujących się na terenie parków narodowych – zmiana dotychczasowej współwłasności Skarbu Państwa na ustanowienie prawa wieczystego użytkowania na rzecz parków narodowych – „Z dniem wejścia w życie ustawy o utworzeniu parku narodowego albo rozporządzenia w sprawie zmiany jego granic park narodowy nabywa z mocy prawa prawo użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa położonych w jego granicach i służących
realizacji jego celów oraz własność położonych na tych nieruchomościach budynków, innych urządzeń i lokali, jak również własność udziałów Skarbu Państwa w nieruchomościach stanowiących współwłasność Skarbu Państwa.” Zmiana ta ma na celu
umożliwienie bardziej skutecznego zarządzania nieruchomościami, na których jest położony park narodowy.
2. Uznanie działalności podmiotów prowadzących działalność w zakresie produkcji i obrotu kawiorem za działalność rejestrowaną. „Pozyskiwanie, przetwarzanie, pakowanie lub przepakowywanie kawioru przeznaczonego do wywozu do krajów trzecich
lub w celu obrotu na obszarze Unii Europejskiej jest działalnością regulowaną w myśl przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212).”
3. Poszerzenie definicji pozyskiwania o „chwytanie lub zabijanie zwierząt gatunków chronionych w celu ograniczenia poważnych szkód w mieniu”.
4. Poszerzenie kompetencji RDOŚ w sytuacjach naruszenia zakazów – „regionalny dyrektor ochrony środowiska wydaje decyzję, w której nakazuje natychmiastowe wstrzymanie działań naruszających zakazy lub podjęcie niezbędnych działań zapobiegawczych lub działań naprawczych”.
5. Umożliwienie ustanowienia zakazu „umyślnego dokarmiania lub wabienia w celu fotografowania, filmowania lub obserwacji”.
6. Wydłużenie okresu zakazu usuwania gniazd z budek dla ptaków i ssaków, który obowiązuje aktualnie od 16 października do końca lutego, a ma obowiązywać od 1 września do końca lutego.
7. Zmiana katalogu sytuacji, w których można przyznać odszkodowanie za szkody wyrządzone przez żubry, wilki, rysie, niedźwiedzie i bobry.
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"