Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
2
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
3
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
1
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
0
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
1
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
1
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 8
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
ŹRÓDŁO DOKUMENTU
Podstawa prawna
art. 60 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (OOŚ, pisaliśmy również o jej nowelizacji: tu)
Historia
Konsultacje społeczne
Wraz z ogłoszeniem projektu rozporządzenia w dniu 5 kwietnia 2019 roku, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zaprosił do konsultacji społecznych (pismo) wyznaczając na nie 14-dniowy termin. Wszelkie uwagi należy zgłaszać na adres poczty elektronicznej: stanislaw.kuzminski@gdos.gov.pl.
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
5 kwietnia 2019
Abstrakt bookmark
Omawiany projekt Rozporządzenia ma na celu:
- wypełnienie ustawowej delegacji do jego wydania, zawartej w art. 60 OOŚ,
- wykonanie wyroku TSUE z dnia 31 maja 2018 roku w sprawie C-526/16 dot. odwiertów poszukiwawczych gazu łupkowego,
- zmianę sposobu implementacji dyrektywy 2011/92/UE (link),
- doprecyzowanie definicji przedsięwzięć zawartych w dotychczasowym rozporządzeniu (m.in. instalacje do przetwarzania, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o odpadach,
- zaostrzenie kryteriów w odniesieniu do chowu lub hodowli norek,
- zmianę progów i kryteriów kwalifikacji w odniesieniu do:
– obszarów narciarskich (ustanowienie progów dla obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej – obszary narciarskie na formach przyrody i w ich otulinach o powierzchni 5 ha lub 2,5 ha + odległość mniejsza niż 500m względem istniejących obszarów, na – pozostałych terenach o powierzchni nie mniejszej niż 10 ha lub 5 ha + odległość mniejsza niż 500 m względem istniających obszarów)
– instalacji do oczyszczania ścieków,
– chowu i hodowli zwierząt innych niż norki ( z 210 DJP [84 000 szt.] do 25 DJP [10 00 szt.])
– poszukiwania lub rozpoznawania złóż gazu łupkowego (z głębokości większej niż 5000 m na 1000m)
– browarni, słodowni, gorzelni (z 50 ton/rok dla browarni na 50 000 hl/rok, natomiast dla słodowni na 50 000 ton/rok)
- rozszerzenie grupy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko o inwestycje związane z gospodarką odpadami (m.in. o instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów spełniaje wskazane w przepisie kryteria ilościowe, czyli mogące przyjmować odpady w ilości nie mniejszej niż 10 ton na dobę lub o całkowitej pojemności nie mniejszej niż 25 000 ton).
Zmiany należy ocenić zasadniczo jako pozytywne, choć w niektórych przypadkach (np. przy obszarach narciarskich na obszarach ochrony przyrody) należałoby postulować kompromis, który w większym zakresie promowałby interesy środowiskowe.
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"