Konsultacje społeczne projektu zmiany POŚ zostały ogłoszone prawdopodobnie 10 października 2018 roku (jest to data dodania dokumentu do RCL, na samym dokumencie data jest niewidoczna) .
Na zgłaszanie uwag wyznaczono 14 dniowy termin (do 25 października 2018 roku), uzasadniając jego skrócenie koniecznością pilnego wprowadzenia do prawa krajowego zapisów dyrektywy 2015/996.
Podczas konsultacji uwagi i wnioski można zgłaszać na adres magdalena.piatek@mos.gov.pl
Zgodnie z uzasadnieniem projektu zmiany ustawy, była ona uzasadniona ze względu na:
1. konieczność transpozycji dyrektywy 2015/996,
2. usunięcie uchybień transpozycji dyrektywy 2002/49 WE, a to:
a. nieprawidłowego ustalenia zakresu obowiązku sporządzania programów ochrony środowiska przed hałasem: na gruncie art. 119 POŚ obowiązek ten dotyczy jedynie terenów, na których poziom hałasu przekracza poziom dopuszczalny, podczas gdy zgodnie z dyrektywą powinien on obejmować również tereny, na których poziom hałasu nie jest przekroczony oraz obszary ciche,
b. nieprawidłowej definicji wskaźników hałasu (w art. 112a pkt 1 POŚ) – nie zawierającej odwołań do normy ISO 1996-2:1987 oraz definicji roku.
3. konieczność uszczegółowienia przepisów dot. procesu mapowania akustycznego,
4. konieczność uszczegółowienia przepisów na rzecz zapewnienia właściwych warunków akustycznych w budynkach usytuowanych na terenach zamkniętych (przeznaczonych do działalności produkcyjnej, składowania i magazynowania) oraz na granicy pasa drogowego lub kolejowego (niezrealizowane w ostatecznej treści ustawy).
Dotychczasowy system ochrony środowiska przed hałasem został oceniony negatywnie, a do najważniejszych wad zaliczono:
W związku z powyższym, omawianą nowelizacją w ustawie POŚ wprowadzono następujące istotne zmiany:
1. Zdefiniowano dwa nowe pojęcia:
Art. 3 pkt 30a: ”program ochrony środowiska przed hałasem – rozumie się przez to program sporządzany na potrzeby zarządzania emisją i skutkami hałasu, w tym w celu zmniejszenia hałasu” (dawny art. 119 POŚ).
Art. 3 pkt 35a: ”strategiczna mapa hałasu – rozumie się przez to mapę sporządzoną do celów całościowej oceny narażenia na hałas z różnych źródeł na danym terenie albo do celów sporządzania ogólnych prognoz dla danego terenu” (wcześniej funkcjonowało pojęcie „mapy akustycznej”).
2. Zgodnie ze znowelizowanym art. 73 POŚ, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu uwzględnia się w szczególności również ograniczenia wynikające ze strategicznych map hałasu.
3. Rozbudowie ulega cały Dział V POŚ „Ochrona przed hałasem”, w którym zawarto poprawione przepisy dotyczące ujednoliconych metod oceny hałasu. W rezultacie,dyrektywa 2015/996 w zakresie określającym metody oceny hałasu będzie miała zastosowanie wprost.
4. Zgodnie z art. 117 ust. 1, podmiotem odpowiedzialnym za ocenę stanu akustycznego środowiska i obserwacji zmian jest Główny Inspektor Ochrony Środowiska (w ramach państwowego monitoringu środowiska – wcześniej brak było wskazania podmiotu odpowiedzialnego).
5. Dodano art. 117a i art. 117b, w których określono obowiązki określonych podmiotów polegające na przekazywaniu danych identyfikujących w celu sporządzenia strategicznych map hałasu, na określonych warunkach („Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska co 5 lat, do dnia 31 stycznia, za rok poprzedni, w postaci arkuszy kalkulacyjnych i zbiorów danych przestrzennych za pomocą elektronicznego formularza udostępnionego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska”). A także określono szczegółowo procedurę związana z przekazywaniem danych do Komisji Europejskiej.
6. Zmieniono brzmienie art. 118, w którym określono szczegółowy sposób sporządzania strategicznych map hałasu, ich cel, odpowiedzialne podmioty, termin oraz dokonywanie aktualizacji. Z kolei w at. 118a określa sposób przekazywania map do innych podmiotów nadzorujących.
7. Uchylono art. 119 i dodano art. 119a, zgodnie z którym, za opracowanie programu ochrony środowiska przed hałasem dla obszaru województwa (w formie uchwały sejmiku) jest odpowiedzialny marszałek województwa (wcześniej program tworzono jedynie dla terenu, na którym poziom hałasu przekraczał poziom dopuszczalny, a kompetencje były podzielone pomiędzy rade powiatu i sejmik województwa). Z kolei, w art. 120 określono obowiązki marszałka województwa w zakresie uchwalania programu i przekazywania go organowym nadzorczym (GIOŚ). Warto podkreślić, że w nowelizacji ujęto obowiązek przygotowania streszczenia programu w języku niespecjalistycznym (wcześniej było to przygotowywane na zasadzie dobrowolności).
8. Dodano przesłankę obligatoryjnej odmowy wydania pozwolenia w art. 186 – ze względu na niezgodność z programem ochrony środowiska przed hałasem.
9. W tytule V POŚ „Środki finansowo-prawne” w dziale III „administracyjne kary pieniężne” dodano rozdział 6 „Kary pieniężne za uchybienia w zakresie sporządzania strategicznych map hałasu oraz programów ochrony środowiska przed hałasem” mające na celu wzmocnienia terminowości wykonywania zobowiązań przez podmioty zobowiązane do sporządzania map i programów.
Harmonogram: