Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
3
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
2
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
3
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
2
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
1
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
3
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 14
ŹRÓDŁO DOKUMENTU - Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie znaków graficznych, które stosuje się w celu oznakowania żywności i pasz jako wolnych od GMO
Podstawa prawna
Rozporządzenie w sprawie znaków jest wydawane na podstawie art. 6 ustawy z dnia 13
czerwca 2019 r. o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów
genetycznie zmodyfikowanych jako wolnych od tych organizmów (Dz.U. 2019r. poz. 1401).
Historia
Konsultacje społeczne
Wraz z ogłoszeniem projektu rozporządzenia Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaprosił do
konsultacji społecznych (pismo) wyznaczając 21 dniowy termin, przy czym samo pismo datowane na dzień 9 sierpnia, zostało utworzone w serwisie RCL w dniu 12 sierpnia 2019 i od tej daty należałoby liczyć ten termin.
Wszelkie uwagi należy zgłaszać na adres: sylwester.litwiniak@minrol.gov.pl
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE
POZARZĄDOWE
28 sierpnia 2019
Abstrakt bookmark
Zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 22 czerwca 2011 roku o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych (dalej: GMO), przez GMO rozumie się:
organizm inny niż ludzki, w którym materiał genetyczny został zmieniony w sposób niezachodzący w warunkach naturalnych wskutek krzyżowania lub naturalnej rekombinacji, w szczególności przy zastosowaniu technik:
a) rekombinacji kwasów nukleinowych obejmujących formowanie nowych kombinacji materiału genetycznego przez włączenie cząsteczek kwasu nukleinowego otrzymanego w dowolny sposób poza organizmem do wirusa,
plazmidu bakterii lub wektora oraz ich przenoszenie do biorcy, w którym nie występują w warunkach naturalnych, ale w którym są zdolne do ciągłego powielania,
b) bezpośredniego włączenia materiału dziedzicznego przygotowanego poza organizmem, w tym mikroiniekcji, makroiniekcji lub mikrokapsułkowania,
c) łączenia komórek, w tym fuzji protoplastów, lub technik hybrydyzacji, w wyniku których drogą fuzji dwóch lub większej liczby komórek tworzy się żywe komórki o nowej kombinacji dziedzicznego materiału genetycznego.
Rozporządzenie ustala wzory znaków graficznych stosowanych w celu oznakowania jako
wolny od GMO:
- żywności pochodzenia roślinnego i żywności składającej się więcej niż z jednego składnika, w skład której nie wchodzi produkt pochodzenia zwierzęcego, oraz pasz (dalej: produkty roślinne)
- produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności składającej się więcej niż z jednego składnika, w skład której wchodzi produkt pochodzenia zwierzęcego (dalej: produkty zwierzęce).
Powyższe rozróżnienie produktów, motywowane jest zgodnie z uzasadnieniem projektu tym, że w przypadku produktów zwierzęcych nie jest możliwe wykrycie modyfikacji genetycznych, a zatem zróżnicowanie znaków graficznych ma na celu zwrócenie uwagi konsumenta na ten fakt oraz uniemożliwienie wprowadzania go w błąd, jak to ma miejsce dotychczas z powodu braku niniejszej regulacji.
Warto zauważyć, że znaki graficzne dot. GMO nie są ujednolicone w państwach UE.
W Polsce, w przypadku obydwu produktów znak graficzny będzie składał się z zielonego prostokąta o zaokrąglonych rogach, z białym rysunkiem kukurydzy, przy czym:
- dla produktów roślinnych będzie widniał napis „bez GMO”,
- dla produktów zwierzęcych będzie widniał napis „wyprodukowane bez stosowania GMO”.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020 roku (podobnie jak ustawa na podstawie, której zostało wydane).
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"