Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
0
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
0
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
0
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
0
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
0
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
2
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
0
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 2
ŹRÓDŁO DOKUMENTU - Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego oraz sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych, a także środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych
Trwają konsultacje Rozporządzenia MGMiŻŚ, które przewiduje aktualizację metod klasyfikacji kategorii określających jakość wód w Polsce
Podstawa prawna
Art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne
Historia
Konsultacje społeczne
Wraz z ogłoszeniem projektu rozporządzenia Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaprosiło do konsultacji społecznych (link do pisma) wyznaczając na nie 14-dniowy termin. Wszelkie uwagi należy zgłaszać na adres poczty elektronicznej: michal.dudek@mgm.gov.pl.
Opiekunem merytorycznym projektu jest Michał Dudek, tel. 22 583 86 07 (DGWiŻŚ, MGMiŻŚ).
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
17 lipca 2019
Abstrakt bookmark
Omawiany projekt Rozporządzenia ma zastąpić dwa odrębne rozporządzenia, które utraciły
moc:
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych (Dz. U. 2011 poz. 1549),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych (Dz. U. 2016 poz. 1187).
Po nowelizacji ustawy Prawo wodne, wprowadzono upoważnienie ustawowe do wydania jednego rozporządzenia określającego kwestie opisane w art. 53 ust. 4 prawa wodnego, które to upoważnienie jest realizowane poprzez omawiany projekt Rozporządzenia.
Rozporządzenie określa standardy oceny stanu wód, które będą włączone do planów gospodarowania wodami (pgw) dla obszarów dorzeczy, a w rezultacie będą służyć spełnieniu wymagań Ramowej Dyrektywy Wodnej.
W Rozporządzeniu można odnaleźć metody klasyfikacji:
- stanu i potencjału ekologicznego jednolitych części wód powierzchniowych (jcwp),
- stanu chemicznego jcwp,
- typów wód powierzchniowych, z podziałem na kategorie tych wód,
- środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych,
- a także sposobu interpretacji wyników badań wskaźników jakości, sposobu oceny stanu jednolitych części wód powierzchniowych, sposobu prezentacji wyników klasyfikacji, częstotliwości dokonywania klasyfikacji.
W szczególności, z uzasadnienia projektu wynika, że poza utrzymaniem implementacji postanowień poszczególnych dyrektyw europejskich projekt Rozporządzenia:
- dokonuje zmian wartości granicznych dla elementów fizykochemicznych z uwagi na wyniki prac studyjnych na rzecz aktualizacji systemu klasyfikacji wód wykorzystanych w aktualizacji planów gospodarowania wodami (na podstawie dokumentu pt. „Aktualizacja metod oceny stanu ekologicznego wód powierzchniowych na podstawie elementów fizykochemicznych” opracowanego przez Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska),
- zawiera wyniki prac dotyczących weryfikacji metody oceny stanu i potencjału ekologicznego jezior na podstawie zoobentosu litoralowego (metody LMI),
- zawiera wyniki analizy dotychczasowego monitoringu hydromorfologicznego oraz analizy uwarunkowań środowiskowych, które były podstawą do weryfikacji i opracowania zmodyfikowanego systemu klasyfikacji stanu hydromorfologicznego wód przybrzeżnych i przejściowych w rozumieniu dyrektywy 2000/60/WE oraz strefy otwartego morza,
- opiera się o wyniki prac poczynionych w związku z udziałem Polski w ćwiczeniu interkalibracyjnym metodyki oceny stanu ekologicznego dużych rzek na podstawie makrobezkręgowców bentosowych,
- zawiera wyniki prac w zakresie wykonania ocen jednolitych części wód powierzchniowych pod kątem ichtiofauny, przygotowania danych i ocen pozyskanych w ramach monitoringu ichtiofauny,
- zawiera wartości graniczne wskaźników jakości wód z grupy specyficznych syntetycznych i niesyntetycznych substancji zanieczyszczających, które należą do grupy elementów fizykochemicznych.
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"