Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
2
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
2
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
2
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
3
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
0
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
2
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
1
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 12
ŹRÓDŁO DOKUMENTU - Założenia do Programu Rozwoju Retencji na lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030 (Założenia do PRR)
Projekt uchwały Rady Ministrów przyjmującej Założenia do PRR opiera się na 3 priorytetach:
- wskazaniu i realizacji działań z zakresu budowy zintegrowanego systemu naturalnej i sztucznej retencji wodnej;
- stworzeniu warunków do zrównoważonego wykorzystania zasobów wodnych
- oraz wzmocnieniu świadomości społecznej w zakresie potrzeby retencjonowania i oszczędzania wody.
Kolejny etap prac to konsultacje samego Programu Rozwoju Retencji i strategiczna ocena oddziaływania na środowisko.
Podstawa prawna
Zgodnie z uzasadnieniem Założeń do PRR „ Opracowanie programu rozwoju retencji, stanowiącego program dedykowany zagadnieniu retencji wodnej i zasobów wodnych, stanowi wypełnienie delegacji określonej w ww. art. 13 ust. 5 RDW. Należy jednak podkreślić, że opracowanie programu dedykowanego zagadnieniu retencji
wodnej i zasobów wodnych rozwoju retencji stanowi dobrowolne i fakultatywne działanie państwa członkowskiego UE. Obowiązek jego przygotowania nie wynika z przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2268 i z 2019 r. poz. 125), która transponowała do prawa polskiego przepisy Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Projekt uchwały nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.”
Historia
III kwartał 2019 r. –II kwartał 2020 r. Przygotowanie projektu PRR
III kwartał 2020 r. Proces konsultacji społecznych projektu PRR
II – IV kwartał 2020 r. Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko PRR
IV kwartał 2020 r. –I kwartał 2021 r. Opracowanie ostatecznej wersji PRR
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne Założeń do PRR trwają w dniach 11 do 24 czerwca 2019 roku (14 dni). Uwagi można składać osobiście w siedzibie MGMiŹŚ, drogą elektroniczną na adres: retencja@mgm.gov.pl lub drogą pocztową z dopiskiem „konsultacje publiczne DGWiŻŚ", na adres: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Departament Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej, ul. Nowy Świat 6/12,00-400 Warszawa. Organem właściwym do rozpatrywania uwag jest Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Po uchwaleniu Założeń do PRR, zostanie przygotowany sam PRR, który poddany zostanie konsultacjom społecznym oraz przeprowadzona zostanie dla niego strategiczna ocena oddziaływania na środowisko.
UWAGI ZGŁOSZONE PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
Uwagi Stowarzyszenia Ab OVO
Stanowisko Klubu Przyrodników
15 czerwca 2019
Abstrakt bookmark
Założenia do Programu Rozwoju Retencji na lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030 są przyjmowane droga uchwały Rady Ministrów i mają charakter strategiczny – w sposób
kompleksowy analizują możliwości i kierunki działań dot. retencji wodnej.
Jednocześnie PRR ma działać jako element uzupełniający zbiór dokumentów planistycznych odnoszących się do gospodarki wodnej (tj. planów gospodarowania wodami, planów zarządzania ryzykiem powodziowym, planów przeciwdziałania skutkom suszy oraz planów utrzymania wód).
Celem PRR jest:
- wzmocnienie i utrzymanie zasobów wodnych kraju w wielkości pozwalającej na zaspokojenie potrzeb społeczeństwa i gospodarki, mając na uwadze stan środowiska naturalnego.
- zwiększenie stopnia adaptacji do zmian klimatu gospodarki wodnej oraz, pośrednio, użytkowników wód.
Z założeń wynika, że PRR będzie uwzględniać wszystkie rodzaje retencji wód
powierzchniowych wyróżniane ze względu na skalę - dużą, małą i mikro retencję oraz rodzaj retencji – naturalną i sztuczną.
Zgodnie z Założeniami sam PRR ma być spójny z następującymi dokumentami strategicznymi:
1. międzynarodowymi
- Agendą Zrównoważonego Rozwoju 2030, przyjętej przez Rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ 25 września 2015 r. w Nowym Jorku,
- Strategią UE w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu,
- Ramową Dyrektywą Wodną i Dyrektywą Powodziową;
2. Krajowymi
- Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 z perspektywą do 2030 r.,
- Strategicznym planem adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030,
- Polityką ekologiczną państwa 2030,
- Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego 2030.
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"