Ocena przebiegu legislacji aktu prawnego (czytaj więcej)
ocena
2
rozwiń
1. Dobra wiara - max. 5 pkt
-
1.konkretny termin zbierania uwag
-
2.konkretny termin ogłoszenia rezultatów
-
3.konkretny termin podsumowania wyników
-
4.rzetelne, zwięzłe i zrozumiałe przygotowanie materiałów do konsultacji
-
5.wyznaczenie warunków, które umożliwiają rzeczywisty udział w konsultacjach, a nie są iluzorycznymi i niemożliwymi do spełnienia warunkami (np. termin 3 dni na nadesłanie uwag ogłoszony w piątek, lub 7 dni na zgłoszenie uwag do projektu zmiany ustawy mającego 100 stron uzasadnienia i 50 stron proponowanej treści)
2
rozwiń
2. Powszechność - max. 6 pkt
-
1.publicznie poinformowanie o konsultacjach (na stronie BIP, w serwisie RCL lub na stronie internetowej
ministerstwa)
-
2.wysiłki w celu aktywnego dotarcia do grup interesariuszy (np. poprzez przesyłanie drogą pocztową
lub mailową pism o wszczęciu konsultacji)
-
3.prowadzenie publicznej listy interesariuszy zainteresowanych daną tematyką
-
4.udostępnienie materiałów w formacie umożliwiającym przeszukiwanie
(czyli nie powinny być to skany-obrazy pism)
-
5.przedstawienie przedmiotu konsultacji w sposób zrozumiały dla zainteresowanych nim obywateli
np. poprzez streszczenie w języku niespecjalistycznym a nie technokratycznym,
który nie pozwala na zrozumienie sedna proponowanych zmian
-
6.dobranie odpowiedniej metody i techniki konsultacji społecznych
3
rozwiń
3. Przejrzystość - max. 5 pkt
-
1.udostępnienie harmonogramu konsultacji
-
2.umieszczanie bez zbędnej zwłoki kolejnych wersji projektu, a także zgłaszanych uwag
-
3.podanie autorstwa zgłoszonych uwag
-
4.brak opinii anonimowych
-
5.Zamknięte spotkania eksperckie nie mogą być traktowane jako konsultacje publiczne
2
rozwiń
4. Responsywność - max. 5 pkt
-
1.Każdy zgłaszający uwagi powinien uzyskać merytoryczną odpowiedź w terminie określonym na początku konsultacji
-
2.udostępnienie podsumowania konsultacji (raport) zawierającego merytoryczne odniesienie do uwag
-
3.udostępnienie podsumowania wraz z udostępnieniem zmienionego projektu
-
4.udostępnienie opisu dalszych kroków
-
5.odpowiedzi na zgłoszone uwagi są uzasadnione, zrozumiałe dla zgłaszających a w przypadku dużej ilości uwag indywidualnych organizator publikuje zbiorcze odpowiedzi (zrozumiałe i uzasadnione) w jednym ogólnodostępnym miejscu tak, aby osoby zgłaszające opinie miały okazję się z nimi zapoznać
0
rozwiń
5. Koordynacja - max. 1 pkt
-
1.określenie koordynatora lub gospodarza konsultacji społecznych
1
rozwiń
6. Przewidywalność - max. 3 pkt
-
1.zbieranie opinii nie jest prowadzone w czasie krótszym niż 7 dni
-
2.zbieranie opinii jest prowadzone zgodnie z terminem wynikającym z Regulaminu pracy Ministrów
-
3.zbieranie opinii jest prowadzone w zalecanym terminie 21 dni
1
rozwiń
7. Poszanowanie interesu ogólnego - max. 1 pkt
-
1.Ktoś, kto zgłosił uwagę nieuwzględnioną w ostatecznym stanowisku organizatora konsultacji,
ma prawo dowiedzieć się, jakie stały za tym przesłanki
RAZEM: 11
ŹRÓDŁO DOKUMENTU - Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
Dokumenty do pobrania
Konsultacje publiczne
Wraz z ogłoszeniem Projektu w dniu 28 lutego 2019 r., Minister Energii wyznaczył krótki 7 dniowy termin do zgłaszania swoich opinii (do 7 lutego 2019 roku). Uwagi do Projektu można zgłaszać na adres: Ministerstwo Energii ul. Krucza 36/Wspólna 6, 00-522 Warszawa lub elektronicznie: e-mail: sekretariatdeo@me.gov.pl
28 lutego 2019
Abstrakt bookmark
Ministerstwo Energii w uzasadnieniu wskazuje, że celem Projektu jest realizacja dodatkowych działań zmierzających do osiągnięcia celu 15% udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto do 2020 r. Celem proponowanych rozwiązań jest również zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego, czego skutkiem powinno być w perspektywie długofalowej zapewnienie stałego dostępu do energii dla odbiorców końcowych, przy jednoczesnym utrzymaniu się cen energii na możliwie niskim poziomie. Jednocześnie nowelizacja umożliwi przeprowadzenie aukcji na zakup energii elektrycznej z OZE w 2019 roku poprzez wskazanie w przepisach przejściowych, jej maksymalnych ilości i wartości, która będzie przedmiotem sprzedaży w aukcjach.
Projektowana ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2019 roku. Projektowany termin wejścia w życie, Ministertstwo Energii uzasadnia umożliwieniem przeprowadzenia przez Prezesa URE zaplanowanych w 2019 r. aukcji wg już znowelizowanych przepisów.
W obecnie obowiązującej ustawie zdiagnozowano następujące problemy:
- wątpliwości interpretacyjne prawne i redakcyjne w różnych obszarach ustawy OZE,
- ograniczone możliwości prowadzenia obrotu gwarancjami pochodzenia na rynku międzynarodowym oraz nieszczelne procedury w zakresie umarzania gwarancji pochodzenia przedkładanych odbiorcom końcowym,
- sytuacja na rynku energii elektrycznej (wzrost cen energii) jak również wzrost cen praw majątkowych zmierzający w kierunku wystąpienia wzrostu notowań ponad poziom średnioważonego kosztu wytworzenia tej energii,
- brak podstawy prawnej do dokonania technicznych zmian usprawniających działanie systemu aukcyjnego w odniesieniu między innymi do procesów realizowanych po złożeniu ofert aukcyjnych, w tym możliwości modyfikowania ofert, oraz brak terminu obligującego Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki („URE”) do ogłoszenia wyników przeprowadzonych aukcji,
- zbędna procedura dopuszczenia do aukcji instalacji wytwarzających energię przed dniem ogłoszenia aukcji, powodująca wątpliwości interpretacyjne w zakresie identyfikacji kręgu podmiotów dopuszczonych do udziału w aukcji,
- zbyt krótki okres obowiązywania umów przyłączeniowych, wpływających na krąg podmiotów dopuszczonych do udziału w aukcji, a tym samym determinuje zaistnienie warunków konkurencyjności w poszczególnych koszykach aukcyjnych,
- brak podstawy prawnej do wydania rozporządzeń określających maksymalną ilość i wartość energii elektrycznej oraz poziomu cen referencyjnych, stanowiących podstawę do przeprowadzenia aukcji w 2019 roku.
W Projekcie zmiany ustawy przewidziano osiągnięcie następujących rezultatów:
1) Przedmiotową interwencją będzie dookreślenie wybranych zagadnień ustawy OZE oraz mechanizmów rozliczenia ujemnego oraz dodatniego salda z operatorem rozliczeń. Przewidywanym efektem będzie wyeliminowanie niepewności po stronie przedsiębiorców uczestniczących zarówno w systemie aukcyjnym jak i systemie świadectw pochodzenia.
2) Wzmocnienie wiarygodności polskich gwarancji pochodzenia i ich uznawanie na zasadzie wzajemności z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwie członkowskim Wspólnoty Energetycznej.
3) Przyjęcie rozwiązania utrzymującego wysokość rynkową cen świadectw pochodzenia na poziomie skorelowanym z kosztami wytwarzania energii elektrycznej w instalacjach odnawialnych źródeł energii.
4) Obniżenie wysokości poziomu opłaty zastępczej a w rezultacie ceny praw majątkowych na przyszłe lata, nastąpi poprzez wprowadzenie nowej formuły kalkulacji jednostkowej opłaty zastępczej w indeksie Ozjo.
5) Precyzyjne określenie daty pierwszego wprowadzenia energii elektrycznej do sieci w ramach systemu wsparcia, a co za tym idzie, precyzyjne określenie poziomu opłaty OZE w danym roku kalendarzowym.
6) Likwidację zbędnej procedury dopuszczenia do aukcji instalacji wytwarzających energię przed dniem ogłoszenia aukcji, z uwagi na powstałe wątpliwości interpretacyjne w zakresie identyfikacji kręgu podmiotów dopuszczonych do udziału w aukcji.
7) Przedłużenie terminu obowiązywania umów przyłączeniowych dla istniejących projektów OZE
do konsultacji
+ więcej z: "do konsultacji"