https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12316655/12538829/dokument400975.pdf
W projekcie zmiany ustawy Prawo wodne dodano następujące kwestie:
- utworzenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Nowym Sączu oraz przekształcenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie w Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Radomiu od 1 stycznia 2020 r.;
- zwolnienie pełnomocnictw Prezesa Wód Polskich z obowiązku uiszczania opłaty skarbowej;
- rezygnacja z obowiązku uzyskiwania pozwolenia wodnoprawnego na organizację wypoczynku lub sportów wodnych w ramach działalności gospodarczej;
- zmianę wynikową w art. 217 ust. 2 ustawy - Prawo wodne;
- w nowelizowanym art. 219 ustawy - Prawo wodne przewiduje się wprowadzenie w miejsce dotychczasowych regulacji, przepisów usprawniających procedurę, w szczególności poprzez doprecyzowanie kwestii stron postępowania;
- zrezygnowano z dodania ust. 14a w art. 220 ustawy - Prawo wodne, w związku z analizą orzecznictwa sądów administracyjnych, w szczególności wyroków NSA z dnia 18 września 2018 r. sygn akt li OSK 1239/16 oraz sygn akt li OSK 1240/16. Wejście w życie proponowanej zmiany ograniczyłoby możliwość
- ustalania linii brzegu na gruntach, które nie są własnością Skarbu Państwa;
- rozszerzono regulację w art. 401 w zakresie ustalania stron postępowania;
- w art. 414 ustawy - Prawo wodne nałożono na Wody Polskie obowiązek przedłożenia dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego w przypadku wniosku o ustalenie kolejnego okresu obowiązywania tego pozwolenia;
- w art. 552 ustawy - Prawo wodne uchylono ust. 2n-2I w celu wyeliminowania nadregulacji polegającej na obowiązku składania oświadczeń, w przypadku gdy ustalenie opłaty za usługi wodne następuje na podstawie udzielonych pozwoleń wodnoprawnych ;
- w związku z postanowieniami KWRiST do projektu ustawy dodano zmianę art. 562 ustawy – Prawo wodne, wydłużając termin umożliwiający zmianę pozwoleń wodnoprawnych na pobór wód z 31 grudnia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r.
- dostępne zasoby wód podziemnych, wskazane w ustawie - Prawo wodne jako odniesienie do naliczenia opłaty stałej za pobór wód podziemnych, zgodnie z definicją podaną w art. 16 ust 14 Prawa Wodnego odnoszą się do jednolitych części wód podziemnych (JCWPd). Wielkość zasobów dostępnych w JCWPd nie jest ustalana zgodnie z podaną w ustawie definicją , a jedynie jest szacowana na potrzeby oceny stanu ilościowego JCWPd poprzez przeliczenie wartości modułowych zasobów dyspozycyjnych w obszarach bilansowych. Z tego względu oszacowane zasoby dostępne wód podziemnych w JCWPd, jako opracowanie eksperckie a nie dokument administracyjny, nie mogą być podstawą do naliczenia opłaty stanowiącej daninę publiczną Ze względu na konieczność wydłużenia prac nad oszacowaniem zasobów dostępnych wód podziemnych w JCWPd proponuje się zmianę przepisu art. 574 pkt 4 ustawy - Prawo wodne, poprzez określenie, że art. 27 4 pkt 1 ustawy - Prawo wodne, określający górne jednostkowe stawki opłat za pobór wód w formie opłaty stałej wejdzie w życie 1 stycznia 2022 r.